- De laatste social media-trend waarbij gebruikers door AI gemaakte portretten delen, heeft wat haken en ogen, schrijft media- en marketingplatform Adformatie.
- De Lensa-app maakt in een handomdraai een portret van jou als mythisch wezen op basis van je foto en afbeeldingen in een enorme database.
- Maar hiermee zijn mogelijk privacy en copyright in het geding.
- Lees ook: We wilden Elon Musk wat vragen over Twitter, Trump en Tesla. Maar hij leek ietwat druk, dus we vroegen het een AI-versie van hem
Social media worden momenteel overspoeld met portretten gemaakt door artificial intelligence (AI) – oftewel: kunstmatige intelligentie. Met de Lensa AI-app hebben gebruikers in een handomdraai een versie van zichzelf als ruimtegod of advocaat, die ze massaal delen. Dit vermaak is echter niet zo onschuldig als het lijkt.
Dat signaleert Creative Social Agency Dorst & Lesser op media- en marketingplatofrm Adformatie. De Lensa-app die voor 3,99 euro verkrijgbaar is, maakt gebruik van een enorme database. De AI die de portretten maakt wordt getraind met afbeeldingen uit de database, maar die worden uit elke hoek van het internet geplukt zonder al te veel letten op copyright.
Digital artists vinden hun werk terug in de database en zien dit als gebruik van hun werk zonder toestemming. Diefstal dus. Daarnaast kun je je afvragen of je privacy gewaarborgd is bij Lensa. Een twitteraar wees erop dat je de AI traint bij gebruik van de app, die je foto omzet in gezichtsgegevens. Wat gebeurt daarmee? Lensa mag de foto ook gebruiken in hun advertenties.